SEO to skrót od angielskiego wyrażenia Search Engine Optimization, czyli optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych. W Polsce tego terminu używa się nie tylko na działania związane z optymalizacją strony, ale szerzej w odniesieniu do wszystkich czynności związanych z pozycjonowaniem.
Pozycjonowanie stron www natomiast to działania zmierzające do osiągnięcia wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania na zadane słowa kluczowe. W tym kontekście pozycjonowanie jest znaczeniowo pojęciem szerszym niż SEO. Zadaniem pozycjonowania jest sprawienie, że strona internetowa będzie pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania po wpisaniu określonych słów kluczowych. Aby osiągnąć takie efekty konieczny jest szereg różnorodnych czynności, z których w pierwszej kolejności zawsze przeprowadzana jest optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki, jednak na tym nie kończą się działania pozycjonerów, chcąc poznać szczegółowo na czym polega praca pozycjonerów warto zajrzeć na – pozycjonowanie Agencja Reklamowa Brandbay.pl.
Pozycjonowanie strony jest istotne z marketingowego punktu widzenia, bowiem różnorodne badania dowodzą, że użytkownicy internetu, którzy poszukują jakiegoś interesującego ich przedmiotu czy produktu, najczęściej odwiedzają pierwszych dziesięć stron wyników wyszukiwania, po czym podejmują decyzję zakupową. Z czego najtłumniej odwiedzanych jest pierwsze trzy strony wyników wyszukiwania. Zatem z punktu widzenia firmy jest niezwykle istotnym, aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, bowiem znacznie zwiększa to szanse, że na stronę trafi klient zainteresowany produktem, a to jednocześnie zwiększa szanse, że zainteresuje go oferta i zdecyduje się na zakup.
Należy zdawać sobie sprawę, że pozycjonowanie to długotrwały proces. Nie da się w ciągu miesiąca, czy nawet dwóch wprowadzić strony na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania na wszystkie frazy. To jak dużo czasu potrzeba, aby strona zalazła się w tzw. TOP10 w dużej mierze zależy od konkurencji jaka jest obecna w internecie. Im branża trudniejsza, im więcej konkurencyjnych stron www, tym więcej czasu może zająć wprowadzenie strony na szczyt wyników wyszukiwania. Ważna w tym względzie jest także przeszłość strony, jeśli była ona już wcześniej pozycjonowana lub jeśli ma ona złą historię i jest postrzegana przez Google jako małowartościowa lub co jeszcze gorsze jako SPAM, wówczas wypromowanie jej w wyszukiwarce może być bardzo trudne, a niekiedy wręcz niemożliwe. W takiej sytuacji często zaleca się stworzenie nowej strony, z tzw. czystą kartą.
SEO, czy też pozycjonowanie strony www to działania, które mogą przynieść firmie wiele pozytywnych efektów, dlatego warto rozważyć tę formę uprawiania marketingu internetowego, jednak decydując się na to należy uzbroić się w cierpliwość, bo choć niekiedy zdarza się, że strona szybko zaczyna się dobrze pozycjonować, to jednak w większości przypadków konieczne jest wykazanie się cierpliwością i świadomość tego, że koniecznych będzie kilka, a może nawet kilkanaście miesięcy nim strona trafi do TOP10.